Személyes benyomások, gondolatok, érzések merő őszinteséggel

2009. július 1., szerda

Top 10



Ma anyával szétterítettük a könyveimet, és azt játszottuk, hogy ha ma nyaralni mennék Pista tatáékhoz, melyik lenne az a tíz legkedvesebb könyvem, amit magammal vinnék.

Kissé nehezemre esett a választás.

Végülis ez lett az eredmény

(a sorrend nem jelent semmiféle preferenciát):

1. Sven Nordqvist: Hová tűnt a testvérem. General Press kiadó.

A Pettson és Findusz könyvekből jól ismert illusztrátor ebben a könyvében zseniálisat alkotott. A történet egyszerű. Kevés szöveg. Éppen azért, hogy a képekben való elmélyülést ne zavarja meg semmi. Egy kisfiú elindul megkeresni a testvérét. Vagyis a piros nadrágos keresi a zöld nadrágost. Ők ugyanis nagyon hasonlítanak egymásra. De csak külsőleg. A vágyaik, gondolataik és a fantáziájuk igencsak különbözik. A szerző rajzaival egy csodálatos világot teremt az olvasó elé. A fantázia és a képzelet világában barangolunk a keresés folytán. Szerintem inkább belső utazás ez.

2. Scarry Richard: Tesz-vesz város

Ezt a könyvet az önálló böngészés céljából vinném magammal. Rengeteg dolog történik itt Tesz-vesz városban, nagy a nyüzsgés, sürgés-forgás, kaland, megbámulni való. Nem unatkozom mellette. És vicces, humoros. Ezért szeretem.


3. Monika Weitze - Eric Battut: Mese a rózsaszínű elefántról, aki nagyon szomorú volt, aztán újra jobban érezte magát. Naphegy kiadó (Művészi Mesekönyvek sorozat).


Mindannyiunk életében vannak szomorú pillanatok. Például elveszítünk egy legjobb barátot, mert elköltözik (mint az én Péter barátom), stb. Nekem is volt. Máskor is. Mikor apa elutazott. És olyankor nagyon jól fogott a Bölcs Bagoly tanácsa: 1. jól kisírtam magam, 2. elmeséltem bánatomat annak, akit legjobban szeretek, és 3. kerestem a barátomnak/apának egy kis zúgot a szívemben, ahol mindig velem lehet. Ha nektek is hasonló nehéz perceitek vannak, segít ez a kedves, szép könyv. Igazi mesekönyv!

4. Bartos Erika: Anna, Peti és Gergő - Játsszunk együtt!



Bartos Erika könyveit nemrég kedveltem meg. Az első a Süss fel nap! volt. De jobban tetszett a Játsszunk együtt és a Gézengúzok könyve. Bennük Anna, Peti és Gergő mindennapjai elevenednek meg előttünk, olyan problémák, melyek akármelyik kisgyerekkel előfordulhatnak. Sok játékötletet adott nekem Peti. Egy olyan családot ismerhetünk meg ezekben a könyvekben, amely számomra az ideális családot jelenti. Megerősített engem abban a hitemben, hogy a család a legfontosabb dolog a világon. Azóta én mindig így kezdem a mondatot: Apa, anya, Marci és Áron...

5. Friss tinta! (mai gyerekversek) Takács Mari illusztrációival

Kicsi korom óta szeretem a verseket. Vannak kedvenceim is pl. Szabó T. Anna: Vörös mozdony vagy Varró Dániel: Badar állathatározó vagy Lackfi János: Dorottya legyőzi a hisztit, Johanna és a fiúvécé vagy Kemény János: A semmieset. Mindezeket és még sok más kedvencemet a Friss tintából olvasta fel nekem anya. Így együtt a sok kedvenc kortárs gyerekköltő: Kiss Ottó, Lackfi János, Tóth Krisztina, Kukorelly Endre, Gryllus Vilmos, KAF stb. szenzációs! Mindenkinek ajánlom. Szeretem a rajzokat is.

6. Bálint Ágnes: Mazsola Bródy Vera bábfiguráival és rajzaival

Mazsola a kis zöld malac már 3 éves koromtól a kedvenceim közé tartozik. Anyával együtt hónapokig élveztük Mazsola társaságát. Nagyon jól éreztük magunkat! Terápia! Manófalvi Manó dorgálásában anyát láttam, Mazsolában pedig magam.

7. Berg Judit: Cipelő cicák a városban


Három testvér kalandjairól szólnak a mesék. A középső fiú középcsoportos és Marcinak hívják, akárcsak engem. Kell ennél több magyarázat? De a három cipelő kiscica (imádom a cicákat!) rosszcsontsága még engem is meghalad. A sorozat második része, Cipelő cicák a hátizsákban. Kedvelem a sorozatokat. Például a szerző másik sorozatát Csiribiről és Pankáról, a tündérfiúról és a tündérlányról, (Micsoda idő!, Tündérváros, Tündérnaptár, Tündér biciklin) is szívesen meghallgatom.

8. Marék Veronika: Öcsi és bátyó

Ezt a könyvet azért szeretem, mert két fiútestvérről szól. Mindig akad köztük egy kis nézeteltérés, galiba, de ügyesen megoldják a testvérek. A könyv összesen 19 történetet tartalmaz. Minden oldalon 5-9 kép illusztrálja az adott történetet. Ez azért jó, mert a képek alapján magam is ki tudom következtetni.
Tehát Öcsi és Bátyó. És minden, ami Marék Veronika. És minden ami Kippkopp és Boribon.

9. Tótfalusi István: Meseország lakói

Meseország lakói szeretik a vendégeket. Nagyon barátságosak, téged is örömmel fogadnak. Be is mutatkoznak szépen: Én vagyok a Táltos, a Boszorkány, az Óriás... Szívesen mesélnek
magukról, örömeikről és bánataikról... Mindezt verses formában, jókedvvel és sok költői ötlettel.
Akik szeretik és ismerik már a klasszikus meséket, ebben a kötetben ezeknek a meséknek az állandó szereplőivel ismerkedhetnek meg. 4 éves kor fölött! Én is csak most kaptam. És az illusztráció! Szerintem legalább annyira szépek, ötletesek, egyéniek, humorosak, mint maguk a versek. Minden oldalon más-más szereplő, más-más rajz. Csupán a stílus ugyanaz: az összetéveszthetetlenül egyéni, vicces, humoros, gyermeki ábrázolás a la Takács Mari.

10. Kiss Ottó: Emese almája

Péter barátomtól kaptam kölcsön először, úgy egy éve és nagyon megtetszett ez az ovis alma-filozófia a szeretetről, meg a párkapcsolatról, a felnőttek, szüleink világáról. Verseskötet. Versek A-tól Z-ig. A versek ugyanis betűrendi sorrendben vannak. Pl.

A

mint

Anyanyelv:


"Nyelve nemcsak az
embereknek van,
hanem a népeknek is.
Úgy hívják,
hogy anyanyelv,
és mindenkinek
csak egy van belőle.

Anyának is."


vagy a V mint

vadász

"A vadász azért lövi le a madarakat,
mert fáj neki, hogy ők tudnak repülni."


Azoknak a gyerekeknek ajánlom, akik szeretik az egyszerű, vicces stílusban, dióhéjban, svéd gyermekversszerűen elmondott ovis filozófiát.

Mert nem mindenkinek jön be ez a kortárs gyereklíra. Például Péter barátomnak nem.

Hiába. Nem vagyunk egyformák.

Szóval számomra édes kis könyv. Pontosabban zsebkönyv: "kicsi, de okos/ - pont olyan,/mint én!" (K.O.)


Jaj, és szinte elfelejtettem. A képeket hozzá Baranyai András rajzolta.

Nagyon passzol a kettő. Kiss Ottó verse és Baranyai András rajza.


Írjátok meg nekem ti is a kedvenceiteket!
S akkor cserélünk. Mármint könyvet.
De véleményt is akár.

Olvasni jó!
S hallgatni arany.


1 megjegyzés:

Alois írta...

Sziasztok!
Fantasztikusan ragályos a könyvek iránti lelkesedésetek!
Kukucsi hozzánk:)
Erika