Áron könyvek iránti érdeklődése korán elkezdődött. Ő egyéves sem volt s már lapozgatta az Iciri-picirit, az Arany Lacinak és az Altató könyveket. Ezek voltak a kedvencei. És természetesen a Kisvakond-könyvek.

Ezeket a könyveket némi ravaszsággal a szemében nemcsak esténként lefekvéskor, hanem napközben is elém rakta, éppen akkor, mikor valami házi munkával (főzés, mosás, takarítás stb.) elfoglaltam magam, megfordult a könyvvel a kezében, és a kis fenekét már nyomta is az ölömbe. Olyankor egyértelmű volt, hogy abba kellett hagyni mindenféle dolgot, mert számunkra megállt az idő: felolvasás, együtténeklés következett.


2 éves korában ismerkedett meg Kippkoppal. Nagyon figyelmesen nézegette a képeken a fűben rejtőzködő bogarakat Marék Veronika Kippkopp a fűben című könyvében.
A Boribon, a játékmackó után sorra kapta meg a sorozat többi köteteit
(Boribon autózik, Boribon beteg stb.), majd egy kis szünet után (mialatt Marék másik két klasszikusát kedvelte meg: A csúnya kislányt és a Laci és az oroszlán könyveket) egy fél év elteltével, ismét a Boribon könyvekkel folytattuk az esti meséléseket: Boribon kirándul, Boribon és Annipanni, Boribon és a 7 lufi, majd Jó éjszakát, Annipanni!



Az olvasóvá nevelés megalapozásának van néhány aranyszabálya. És ezek közül egyik legfontosabb a gyermekolvasó igényeinek, érdeklődésének figyelembevétele. Hogy az olvasás örömét megízleljék. Hogy rákapjanak. És ez az "aha" élmény alapján történik. Amely érzelmileg "magával ragadja". Az ember mindenben az élvezetet és az örömet keresi. Azokat a helyzeteket keresi, amelyek számára örömet nyújtanak. Ezeket aztán élete végéig ismételgeti. Így képzelem el az olvasóvá nevelés megalapozását is. Nem lehet elég korán elkezdeni. Kisgyerekkorban még érzelmi alapon vonzódik a felolvasáshoz. Odabújik hozzám. És a hangom, a testem melege, a simogatásom megnyugtatja. Érzi, hogy most olyan tíz perc következik, ami csak az övé. Ami róla szól. Teljes figyelmet kap. És ezt minden este, ha esik, ha szakad, kiköveteli. Így erősödik az ősbizalom, amit utoljára talán csak az anyaméhben, vagy szopizás közben tapasztalt.
Az esti felolvasás az anya-gyerek kötődés megtartásáért, kitolásáért való harc és küzdelem eredménye vagy jutalma a kisgyerek számára. Újra és újra. Hogy a hajdani elválasztás keserű élményét felváltsa az esti olvasás öröme és biztonsága. Ezért ismételjük többször ugyanazt. A biztonság érzéséért. Hogy minden ugyanúgy történik. Minden megismétlődik. Napról napra. Sosem múlik el, sosem változik meg. Ott van. Nap mint nap. Ez a bizonyosság. Anya szeretetének a bizonyossága, mely nem múlik el soha. És nem változik meg. Örökre megmarad. Ha el is alszik, anya ébredéskor ott lesz mellettem. S mindezeken kívül az esti mese lehetőség arra, hogy kitáruljon előtte a világ. A szavak és képek által.
(Folyt. köv.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése